Digital tillgänglighet

Här har vi samlat alla de tillgänglighetsredogörelser vi har för de webbplatser och appar som vi tillhandahåller.

Tillgänglighetsredogörelse lanstrafikenkron.se

Vi strävar efter att vår webbplats ska kunna hanteras, förstås och vara tillgänglig för alla.
Här beskriver vi hur vår webbplats uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig
service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så
att vi kan åtgärda dem. 

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vår webbplats ska i möjligaste mån uppfylla de riktlinjer som finns i WCAG 2.1 nivå AA. Vi är medvetna om att delar av webbplatsen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information. 

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker
problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller
lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns. 
Skicka e-post till kundcenter@lanstrafikenkron.se eller kontakta oss via vårt webbformulär.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning, Digg, har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet
till digital offentlig service. 
Vi samarbetar med vår webbyrå när det gäller utveckling och design av webbplatsen och följer Diggs checklista för webbriktlinjer. 
Du kan anmäla till Digg om du tycker att vår digitala service har brister i tillgänglighet.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är delvis förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, på grund av de brister som beskrivs nedan. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra och upprätthålla tillgängligheten på vår webbplats.

Innehåll som idag inte är tillgänglighetsanpassat:

•    Vissa interaktiva funktioner som används har begränsad tillgänglighet, till exempel vår reseplanerare. Problem kan upplevas med möjligheten att öka avståndet mellan tecken.  
•    Det kan finnas PDF-filer på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Vi jobbar aktivt med att identifiera och uppdatera blanketter och filer med bristande tillgänglighet. 

Oskäligt betungande anpassning

Länstrafiken Kronoberg åberopar undantag för oskäligt betungande anpassning enligt 12§ lagen om tillgänglighet till digital offentlig service för nedanstående innehåll.
Vissa tillgänglighetsbrister uppstår i vår Reseplanerare, som tillhandahålls av en upphandlad leverantör. Att erbjuda dessa funktioner på annat sätt skulle kräva mycket omfattande resurser och arbete som vi i nuläget inte har kapacitet för. Vår ambition är att, så snart möjlighet finns, utreda och implementera en lösning som är helt tillgänglig.

Hur vi testat webbplatsen

Vi har gjort en självskattning (intern testning) av lanstrafikenkron.se, med hjälp av våra
leverantörer och olika verktyg för att utvärdera tillgängligheten. Senaste bedömningen gjordes i november 2023.


Webbplatsen publicerades 4 december 2023
 

Tillgänglighetsredogörelse reseappen Länstrafiken Kronoberg

Länstrafiken Kronoberg arbetar för att öka tillgängligheten i appen Länstrafiken Kronoberg. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den och strävar därför efter att uppnå en så hög tillgänglighet som möjligt.

Redogörelsen avser senaste versionen av appen Länstrafiken Kronoberg. Länstrafiken Kronoberg står bakom den här mobila applikationen. På den här sidan beskriver vi kända brister kring tillgänglighet gentemot lagen om tillgänglighet till digital offentlig service i appen Länstrafiken Kronoberg samt hur du kan rapportera brister.

Hur tillgänglig är appen?

Vi är medvetna om att delar av appen inte är helt tillgängliga. Se avsnittet om brister i tillgänglighet för mer information.

Brister i tillgänglighet

Maskinläsbarhet

  • En brist som finns i appen är att all information, struktur och de relationer som förmedlas genom presentationen inte är korrekt beskrivna för hjälpmedel och det finns inte heller några andra textalternativ. Detta innebär att vissa delar av appen kan vara otillgängliga för personer som använder hjälpmedel som skärmläsare. Följden blir att viktig information kan gå förlorad eller bli svår att förstå, vilket skapar svårigheter för hjälpmedelsanvändare.
  • Vissa element, som navigeringselement och knappar, är inte åtkomliga med tangentbordet, vilket gör att tangentbordsanvändare inte kan utföra vissa åtgärder.
  • I vår app finns det brister i hur statusmeddelanden hanteras. Vissa meddelanden (t.ex. bekräftelser eller felmeddelanden) identifieras inte på ett sätt som hjälpmedel, som skärmläsare, kan upptäcka och läsa upp automatiskt utan att de får fokus.
  • I vår app finns det brister i hur information om användargränssnittets element (t.ex. roll, tillstånd, namn och beskrivningar) förmedlas maskinläsbart till hjälpmedel som skärmläsare. Detta innebär att vissa element inte kommunicerar korrekt eller fullständigt till hjälpmedel.
  • I vår app finns det brister i hur relationer mellan etiketter och de element de beskriver förmedlas maskinläsbart till hjälpmedel, som skärmläsare. Detta innebär att vissa element inte är korrekt kopplade till sina etiketter, vilket kan göra det svårt för användare att förstå appens innehåll.
  • Vissa delar kan inte lämnas med tangentbordet när fokus (markeringen) hamnar där. Denna brist påverkar exempelvis personer med motoriska funktionsnedsättningar som inte använder en mus, eller personer som använder alternativa inmatningsmetoder som skärmläsare eller specialanpassade tangentbord.
  • I vår app finns det innehåll som inte följer en logisk och meningsfull ordning när du navigerar med tangentbordet. Detta kan göra det svårt att förstå och använda appen.

Fokus och kontrast

  • I vissa fall har användargränssnittskomponenter som till exempel ramar för formulärsfält, markeringar för tangentbordsfokus och andra grafiska element som förmedlar information inte tillräckliga kontrastförhållande mot intilliggande färger. När detta inte är uppfyllt kan viktiga element vara svåra att se, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseendeproblem.
  • I vissa fall har inte texten tillräckligt kontrastförhållande mot bakgrunden. Det innebär att text kan vara svår att läsa, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseendeproblem.

Tydlighet

  • I vår app finns det brister i hur inmatningsfel visas. Om ett fel upptäcks automatiskt är det inte alltid tydligt vilket fält som har felet eller vad som är fel. Detta kan göra det svårt för användaren att korrigera felet. När ett fel upptäcks får användaren inte alltid tydliga förslag på hur felet kan rättas, även när det är möjligt.
  • I vår app finns det vissa inmatningsfält som saknar tydliga ledtexter eller instruktioner. Detta kan göra det svårt för användare att förstå vad som förväntas när de fyller i fälten.

Övrigt

  • I vår app finns det innehåll som rör sig, blinkar, skrollar eller uppdateras automatiskt. Tyvärr går det inte alltid att pausa, stoppa eller dölja detta innehåll, vilket kan göra det svårt för vissa användare att använda appen.

Systeminställningar

  • I vår app finns det brister i hur den anpassar sig efter användarens inställningar i dess enhet, som färger, kontrast, teckensnitt, teckenstorlek, måttenheter och fokusmarkör. Detta kan göra appen svårare att använda för personer som förlitar sig på dessa inställningar.
  • Innehållet i den appen är inte flexibelt och fungerar inte i både stående och liggande läge, utan endast i stående läge. Det betyder att användare inte kan välja vilken orientering de vill använda sin enhet i. Om en app endast fungerar i en orientering kan det skapa problem för användare som behöver eller föredrar en annan orientering.

Nets

  • I vår app finns det tidsgränser för vissa funktioner som inte går att stänga av, förlänga eller anpassa. Detta kan göra det svårt för vissa användare att kunna använda appen på ett sätt som passar dem.
  • I vår app finns det brister i hur innehållet är ordnat. Informationen presenteras inte alltid i en meningsfull och logisk ordning, vilket kan göra det svårt för användare att förstå innehållet, oavsett hur de interagerar med appen.
  • I vår app finns det brister i kontrasten mellan text och bakgrund. Detta kan göra det svårt för vissa användare att läsa och förstå innehållet, särskilt för personer med nedsatt syn eller färgseende.
  • I vår app finns det brister i hur titlar används för att beskriva olika sidor eller vyer. Vissa sidor eller vyer saknar en tydlig och beskrivande titel, vilket kan göra det svårt för användare att förstå vad sidan handlar om eller vad syftet är.
  • I vår app finns det brister i hur rubriker och ledtexter används. Vissa rubriker beskriver inte tydligt syftet med det avsnitt som följer, och vissa ledtexter saknar tydlighet om vad som förväntas i tillhörande inmatningsfält. Detta kan göra det svårt för användare att förstå och interagera med appen.
  • I vår app finns det brister i hur tangentbordsfokus visas. Det är inte alltid tydligt vilket element som har fokus när du navigerar med tangentbordet. Detta kan göra det svårt att förstå var du befinner dig i appen och hur du interagerar med den.
  • I vår app finns det brister i hur inmatningsfel hanteras. När ett fel upptäcks automatiskt är det inte alltid tydligt vilket fält som är felaktigt, eller vad felet är. Detta kan göra det svårt för användare att rätta till felet.
  • I vår app finns det brister i hur den följer tillgänglighetsstandarderna som beskrivs i punkterna 9.1–9.4 i EN-standarden eller WCAG 2.1 på nivå AA. Detta innebär att vissa delar av appen inte är fullt tillgängliga för alla användare.

Så här är tillgängligheten testad

Vi har gjort en självskattning av appen med hjälp utav externa tillgänglighetsexperter.

Appen publicerades den 26 april 2021.

Tillgänglighetsredogörelsen uppdaterades senast 19 deceber 2024.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Rapportera brister eller önskemål till Länstrafiken

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appens tillgänglighet. Om du upptäcker brister i tillgänglighet, eller inte kan få ut information från appen, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Vill du hellre ringa till oss: 0771 76 70 76
Öppettider: Måndag-fredag: kl. 06-19, Lördag: kl. 08-14, Söndag: kl. 12-18

Anmäl brister i tillgängligheten till tillsynsmyndigheten (DIGG)

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du upplever brister med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet kan du rapportera dessa till Myndigheten för digital förvaltning. 

Tillgänglighetsredogörelse Mitt konto

Länstrafiken Kronoberg står bakom Mitt konto. Det här dokumentet beskriver hur Mitt konto uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är Mitt konto?

Vi är medvetna om att delar av Mitt konto inte är fullt tillgänglig. Se avsnittet om innehåll som inte är tillgängligt nedan för mer information.

Innehåll som inte är fullt tillgängligt

Mitt konto uppfyller delvis lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på grund av bristande punkter nedan.

Prioriterade delar listas nedan. 

Prioriterade åtgärder

  • Använd wai-aria bara när det skapar användarnytta som till exempel vid statusuppdatering.
  • Koppla ledtexter och felmeddelanden till formulärelement med tydliga instruktioner.
  • Sätt fokus direkt på innehåll/områden som laddas dynamiskt så länge det inte stör användaren.
  • Säkerställ att rubrikstrukturen är logisk genom att inte hoppa över rubriknivåer.
  • Fokusmarkeringen ska vara synlig och ha god kontrast vid tangentbordsnavigering.
  • Länstrafiken Kronoberg kommer att fortsätta arbeta för att förbättra tillgängligheten på
    Mitt konto. Förbättringar av våra digitala tjänster kommer att göras löpande.

Så här har vi testat tillgängligheten

Detta tillgänglighetsutlåtande är baserad på den oberoende mellangranskning av Mitt konto som Funka färdigställde 2021-10-12. Granskningen gjordes tillsammans med Kalmar länstrafik, Hallandstrafiken samt Jönköpings länstrafik.

Granskning Mitt konto – Länstrafiken Kronoberg

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av Mitt konto?

Om du behöver innehåll från Mitt konto som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning ovan, så kan du i första hand hitta informationen här på vår webbplats lanstrafikenkron.se eller på Mitt konto.

Återkoppling och kontaktinformation

Vi strävar hela tiden efter att förbättra Mitt konto. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så ber vi dig att kontakta oss.

Redogörelsen uppdaterades senast 2022-10-21

Tillgänglighetsredogörelse appen Serviceresor Kronoberg

Appen och webbtjänsten Serviceresor Kronoberg är testad tillsammans med Sörmlandstrafiken som använder motsvarande tjänster utifrån tillgänglighetskraven med verktyget Wave. Testet visade fel enligt nedan:

Vid översiktsvyn:
Dålig kontrast i vit mot grön vid pratbubblan uppe till höger. 

Ingen alt-text vid loggan uppe till vänster. Ska helst stå i koden att det är ”icke-bärande information”.

Vid vyn bokning:
För låg kontrast vid underrubrikerna för huvudrubriken ”tid” (grå bakgrund mot svart text).

Tomma H2-rubriker ovanför bokningsblocket.

Vid vyn inställningar:
Etikett saknas på samtliga formulär:

För låg kontrast på texten email och telefonnummer i formuläret. 

Vid vyn adresser:
Här finns flera brister i Google-kartan. Denna är en extern lösning som vi inte har möjlighet att påverka.

Vid vyn kontakt:
Här finns flera brister i Google-kartan. Denna är en extern lösning som vi inte har möjlighet att påverka.

För dålig kontrast med den gråa texten i fältet för kontaktuppgifter.

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn över lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar ditt påpekande om bristande webbtillgänglighet eller din begäran om tillgängliggörande av innehåll kan du anmäla till Myndigheten för digital förvaltning.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av appen?

Om du behöver innehåll från Mitt konto som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning ovan, så kan du i första hand hitta informationen här på vår webbplats lanstrafikenkron.se eller på Mitt konto.

Återkoppling och kontaktinformation

Vi strävar hela tiden efter att förbättra appen Serviceresor Kronoberg. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, så ber vi dig att kontakta oss.

Redogörelsen uppdaterades senast 2023-06-08

frågor icon

Vanliga frågor om digital tillgänglighet

Hur gör jag om jag vill lämna synpunkt på en av era sidor eller appar?

Enklast gör du det genom vårt webbformulär.

Du kan även mejla: kundcenter@lanstrafikenkron.se

eller ringa:0771-76 70 76