Hej du som kör buss!
Här hittar du information och tips för att du ska kunna ge så bra kundservice som möjligt. Tack för att du är med och bidrar till en hållbar framtid!
Förarcertifiering
Syftet med Förarcertifieringen är att ge dig som möter kunder varje dag de bästa förutsättningarna för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt.
Enligt avtal ska alla förare som kör i vår linjetrafik vara förarcertifierade. Ett certifikat är giltigt i 5 år, det betyder när ditt certifikat behöver förnyas ska du både gå utbildningen och göra ett nytt prov.
Utbildningen:
Provet består av tre delar:
A: Service och bemötande.
B: Allmänna branschkunskaper.
C: Lokala uppslagsfrågor på Handbok.
När nytt prov ska göras
-
Anmälan till provet görs av din arbetsgivare.
-
Provet kommer att göras på Hammerdalsdepån i Växjö.
-
Provet pågår mellan kl 09.30-12.00
Egna studier inför provet
Nationellt utbildningsmaterial
- Nationell utbildningshandbok »
Lokalt utbildningsmaterial
Vad är E-learning?
E-learning är ett utbildningssätt men inget prov. På ett lättsamt och pedagogiskt sätt återges innehållet i den nationella utbildningshandboken. Här finns texter, filmer och övningar. E-lerningen fungerar lika bra på mobil som dator. Det går att använda e-learnings utbildningen hur många gånger man själv vill och du kan göra de delar du själv önskar. Inga resultat registreras utan finns bara när du genomför utbildningen.
Utbildning Biljettsystemet
Om du är osäker på hur biljettsystemet i bussen fungerar så har vi samlat den i två utbildningar.
Alla som kör linjetrafik ska ha gått utbildningen och veta hur biljettsystemet fungerar och hur man säljer biljetter.